Koti    
Maaseudun elämää
Havaintoja metsänhoidosta ja koneista
Kokeilin polttopuiden kuivattamista lämmittämällä niitä peräkärryssä  tällaisella Diesel lämmittimellä. Sehän sopii mainiosti vaikka moottorin lämmittämiseen.

Polttopuiden hankintaa, metsänhoitoa ja huoltotöitä
Vapaavaihde

Projekti: polttopuiden kuivaaminen


24. 01.2021

Polttopuut ovat valmiita vasta kun ne ovat kuivaneet.

Kostea syksy. Tämä ei ole hyvä aika tehdä polttopuita. Klapit kuivavat hyvin vain loppukevään ja alkukesän keleissä. Paras tapa kuivata polttopuut on "rasiin kaataminen" siihen aikaan kun puissa on lehdet. Lehtien kuivettua on puusta haihtunut suurin osa vedestä pois. Seuraavaksi puut klapeina rakoliiteriin yhden kauden yli ennenkuin niitä kannattaa polttaa.

Havahduin siihen, että tänä syksynä kaksi vuotta ladossa kuivaneet puut näyttivät kosteusprosentiksi jopa 25%. Kostea tuuli puhaltaa vettä sateella täällä rannikkoseudulla ja Kiiminkijoen rannalla niin, että on vaikea saada alkutalveksi tarpeeksi kuivaa polttopuuta.



 
 
 
Syksyllä tehdyistä klapeista suuren osan sain mahtumaan latoihin, mutta paljon jäi palstalle. Puolet niistä oli tuoreita mutta loput elokuussa "rasiin" kaadettuja koivuja ja haapoja. Kukapa niitä olisi edes ostanutkaan koska ne eivät ole vielä kuivia.
Ja taivasalla puut huonontuvat talven yli, joten puut piti saada latoon heti kun mahdollista.

Ideana oli, että kuormain pystyy nostamaan helposti 12 säkin taakan peräkärryyn, johon niitä mahtuu kaksi päälekkäin kuomun alle. Säkit painavat 33-35 kg/kpl, joten käsin nostelu pitää saada pois.
 
Monet ovat rakentaneet varastokontista kuivausaseman puille. Olin jo sellaista tilaamassa, mutta kuinka saan puut konttiin ja pois sieltä? Minulla ei ole sopivaa konetta siihen. Sittenpä ajattelin kokeilla puiden lämmittämistä suoraan peräkärryssä.


Näin videon, jossa "metsäman" kokeili hallilämmitintä. Arvelin, että se on liian tehokas ja polttaa puut ja kärryn. Löysin netistä oheisen "kiina webasto" ratkaisun, joka on osoittautunut hyväksi.Ja jos se ei toimi, voin asentaa sen auton lämmittimeksi.
 
Sain neuvon, että ilmanvaihto on kuivauksessa tärkeintä. Siitä huolimatta ne puut pitää kuitenkin saada lämpimäksi ja eihän jäinen puu kuiva. En raski kokeilun takia tehdä isoja reikiä kärryn kuomuun. Tällä hetkellä kärryssä on vain lämmittimen imuilman aukko, johon liitin ilmaputken vesiputkiliittimillä, sekä toisessa päässä kuomussa poistoilmaventtiili ja lämpömittari. Pakoputkikin puhaltaa sisäpuolelle.
 
Tietenkään ilmanvaihto ei ole riittävä. Huomasin kuitenkin, että pienemmällä ilmanvaihdolla saan pienellä lämmittimellä lämpötilan kuomun sisällä paljon korkeammaksi.
 
Pakkanen tuli avuksi
 
Tuskin kukaan on pitänyt pakkasta hyvän asiana klapien kuivatuksessa!
 
Oli jo joulukuu ja monta astetta pakkasta. Olin luopumassa parin vuorokauden kokeilun jälkeen lämmittämisestä. Mutta sitten törmäsin uuteen ilmiöön. Kylmä kuomu pakkasella sai lämpimän vesihöyryn tiivistymään kuomun sisällä vesipisaroiksi. Facebookissa minulle vihjatiin, että kyseessä on kondenssi-ilmiö. Ja kyllähän sitä vettä tippuukin sopivalla pakkasella - ehkä hyvä lämpötila on -5 C ... -7 C  astetta jolloin lämmitin jaksaa vielä pitää lämmön +30- +40 asteessa. Kylmemmässä tulee jo jäätymisongelma, ja lämpimämmässä kondenssi-ilmiö vähenee.

Ja kylläpä sitä vettä irtoaakin. Lämmitintä tankkaamaan mennessä pitää olla sadetakki, Kuomusta tippuu niin paljon vettä. Kärryn pohjalle kertyy reilut rapakot, vaikka osa vedestä valuu kärryn nurkasta ulos ja jäätyy puikoiksi. En osaa arvioida paljonko vettä lähtee näin pois yhdessä vuorokaudessa. Kymmeniä litroja ehkä?
 
Mutta osa vedestä tippuu puiden päälle!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Diesel lämmitin
Kondenssi-kuivain
 
Kondenssi-ilmiöstä innostuneena tutkin netistä kuivaimia. Löysin "rakennuskuivain" nimellä kulkevia kompressori-tyyppisiä laitteita. Niitä on monenlaisia, isoja ja pieniä. Sisäkäyttöön ja ulkokäyttöön. Rakennuskuivaimissa lienee mukana ns. sulatustoiminto.

Sain sellaisen jouluaatoksi. Se kylläkin piti purkaa ja kiinnittää liittimiä ennenkuin lähti toimimaan. Nimellisesti tämä laite ihanneolosuhteissa tiivistää vettä 50 litraa/vrk. Minun kokeissani kuitenkin vain10-15 litraa.
 
Tätä laitetta en ehtinyt kokeilla kuin parin kuorman aikana. Sanoisin, että sen teho jää murto-osaan mitä kuomun tiivistämä vesimäärä on muutaman asteen pakkaksella. Kuitenkin parikin kertaa sain sen säiliöstä kaataa yön jälkeen 7 litraa vettä maahan.  Laite oli pysähtynytkin kerran ja virheilmoitus oli, että huoneessa (kuomu) oli ollut liian lämmintä.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tämäkin kuivurin säiliöön kerätty vesi on peräisin puista.
 
Uskon kuitenkin tämän kuivurin olevan hyödyksi vasta sitten, jos kuivaan puita lämpimällä kelillä. Tässä video säiliön tyhjennyksestä:
Miten jatketaan?

Jatkan kyllä tätä kokeilua. Haluan tietää miten kuivaus toimii lämpimällä kelillä. Korvaako rakennuskuivain ollenkaan kuomun kondenssia?
 
Taloudellisestihan tämä ei ole järkevää. Lämmitin vie vuorokaudessa diesel-polttoöljyä 7-10 litraa riippuen säädöistä. Aamuin illoin sitä pitä tankata. Säiliö lienee vain 3-4 litraa.


Rakennuskuivain kuluttaa sähköä jotain 500W - siis yli 10 kilowattituntia/vuorokausi.


Jos haluan puolet puiden kosteudesta pois, pitää kuivausta ehkä jatkaa ainakin 3 vuorokautta. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että puille tulee kaksinkertainen hinta luonnonkuivaukseen nähden. Siltikin halvinta lämpöenergiaa.
 
Teen kuitenkin lisää mittauksia kunhan saan tehdyksi lisää puita.
 
 
Kuivatin tällä tavalla parikin kuormallista niin paljon, että kelpuutimme puut suoraan poltettavaksi saunatuvalla ja jopa pirtissäkin. Kunhan niitä muistaa pitää yön yli vielä huonelämmössä.